$('#s1').cycle('fade');
  جستجو

 صفحه نخست  |  راهنمای فروشگاه  |  تماس با ما  |نحوه خرید  |  سبد خرید   |        ثبت شده در سايت ساماندهي كشور

تاریخ ، ادبیات ، سياست و فلسفه > پايان نامه

Bank Sepah:5892-1010-5735-6012

Email: dociran.pdfiran@gmail.com

09153255543  عالم زاده

 
  تاريخ ، ادبيات ، سياست و فلسفه - پروژه
فهرست مطالب: بررسی متغیرهای مختلف نظیر جایگاه اسلام در جامعه ایران و ترکیه وحرکت به سوی سکولاریزه شدن جامعه ایران و ترکیه و مقاومت های مردم مسلمان در برابر طرح نوسازی (کشف حجاب)

تاریخ ایجاد 1388/08/15    تعدادبرگ: 213   قیمت: 21000 تومان   حجم فایل:1838 kb  تعدادمشاهده  2851

چکیده 

مصطفي كمال آتاتورك در اثراقدامات تدريجي و آشكار توانسته بود به عمر امپراطوري عثماني پايان دهد و كشور كوچك تركيه را بنيان نهد ، برآن شد تا كشور تركيه را در مسير نوسازي قرار دهد ؛ نوسازي كه مصطفي كمال خواستار آن بود ، در واقع غربي سازي بود و در اين راستا مي بايست تمام سنتها از بين مي رفت . وی براي رسيدن به اين هدف، مبارزه گسترده با مذهب و نيروهايي مذهبي انجام داد و اسلام رسمي را بطور كامل از جامعه تركيه پاك كرد . در كنار اقدامات مصطفي كمال ؛ وابستگي روحانيون سني به دولت و عدم استقلال سياسي و مالي اين زمينه را براي مصطفي كمال فراهم آورد تا بتواند با تركيب سياست پنهان و آشكار تركيه را به يك كشور سكولار تبديل كند .
از طرف ديگر در ايران نيز رضاشاه به زعم خود برآن شد تا جامعه ايران را همانند تركيه بسوي تمدن و نوسازي هدايت كند . در راستاي چنين اقدامي طبيعي بود كه از طرف روحانيون كه به عنوان ترويج دهندگان دين در جامعه محسوب مي شدند ،در مقابل چنين اقدامي مقاومت صورت گيرد ، استقلال سياسي، اقتصادي به روحانيون اين كمك را مي كرد تا در مقابل سياستهاي نوسازي رضاشاه كه توأم با دين زدايي بود مقاومت كنند .
استقلال يكي از بزرگترين امتيازات روحانيت شيعه درمقايسه با روحانيت سني است .چه در دوره صفويه، چه در دوره هايي افشاريه و زنديه و قاجاريه و چه در دوره پهلوي، روحانيت اگر چه متفاوت انديشيدند ولي هيچ گاه زير بار زور و دستور و ابلاغيه و فرمان شاهي نرفت. نتنها اين وضعيت و آرمان را حفظ كرد بلكه در شرايط مقتضي با قدرت ظالمانه مبارزه كرد و براي ايجاد فضايي مساعد تر براي دينداري و دين مداري ، با حاكمان در افتاد و نهايتاً كوشيد تا نظامي اسلامي برمبناي دين و مردم تأسيس كند . از دوره هاي بسيار سخت و طاقت- فرسا براي روحانيت ، دوره حكومت بيست ساله رضاخان بود . در اين دوره روحانيت با شديدترين برخوردها وعميق ترين موانع مواجه شد . رضاخان كه سوداي ترقي و پيشرفت ايران به مانند كشورهاي اروپايي را درسر داشت ، سعي مي كرد مهمترين موانع را كه به زعم او مذهب و روحانيت بود ، از ميان بردارد . او علاوه بر مقابله هاي خشن و زورمندانه با روحانيت ، بر آن بود تا تمام نمادهاي مذهبي را از جامعه حذف كند . رضاشاه براي از بين بردن مذهب و نيروهايي مذهبي از تمام امكانات استفاده مي كرد تا هرچه زودتر به زعم خویش كشور را به دروازه هاي ترقي برساند .
در پژوهش حاضر با مطالعه اقدامات ضد ديني در ايران و تركيه كه نهايتاً جامعه را به سوي سكولاريسم هدايت مي كرد ، آشنا خواهيم شد . و همچنين در اين پژوهش سياست هاي رضاشاه و آتاتورك را در مقابل مذهب و نيروهايي مذهبي بصورت مقايسه اي بررسي خواهيم كرد .
9-1) سازماندهي پژوهش
پژوهش حاضر از چهار بخش تشكيل شده است كه هر بخش شامل دو فصل مي باشد
فصل اول پژوهش به كليات اختصاص داده شده است كه اين فصل در برگيرنده طرح مسأله و اهداف و اهميّت پژوهش و همچنين پرسش اصلي و پرسش هاي فرعي و همچنين فرضيهپژوهش مي باشد .
فصل دوم مربوط است به ديدگاه هاي نظري در مورد نوسازي است كه در اين بخش ديدگاه هاي مربوط به نوسازي از بالا مورد توجه است . در اين فصل بعد از بيان ديدگاه هاي مختلف تأكيد برالگوي نوسازي بريگتون مور (انقلاب از بالا) مي باشد .
فصل سوم به سلطنت رسيدن رضاشاه اختصاص داده شده است ؛ ابتدا زندگي نامه رضاخان ؛ از كودكي تا به قدرت رسيدنش و در آخر تبعيد وي از ايران به خارج از كشور و درنهايت مرگ رضاشاه را مورد اشاره قرار مي دهد . اين فصل با اقدامات عوام فريبانه رضاخان قبل از رسيدن به سلطنت ؛ در واقع وارد بحث سياست هاي مذهبي رضاشاه مي شود . در تحقيق اشاره هاي به اقدامات رضاشاه در مورد مسايل مذهبي مي شود . و اقدامات تجددگرايانه رضاشاه را كه توأم با چالشهاي با روحانيت است را مورد بررسي قرار مي دهد . و در نهايت با يك جمع بندي از كل موضوع بيان شده به پايان مي رسد .
فصل چهارم پژوهش اختصاص داده شده به سياستهاي ضد مذهبي مصطفي كمال پاشا كه در اين فصل هم با بررسي زندگي نامه مصطفي كمال پاشا وارد بحث مي شويم و اقدامات ضد مذهبي مصطفي كمال پاشا را مورد بررسي قرار مي دهيم .
در اين فصل به اقدامات تجددگريانه مصطفي كمال پاشا اشاره مي شود و به اقدامات وي در برچيدن بساط سلطنت و خلافت اشاره شده است ؛ بحثهاي بعدي به سياست هاي ضد مذهبي آتاتورك اختصاص دارد كه در نتيجه آن چهره تركيه از لحاظ مذهبي كاملاً عوض مي شود . اين فصل هم با نتيجه گيري از كل موضوع مورد اشاره در تركيه به پايان مي رسد.
در پايان فصل سوم و چهارم بخش دوم پژوهش شروع مي شود كه اين بخش مقايسه سياست هاي ضد مذهبي در ايران و تركيه مي باشد در واقع اين بخش نتيجه گيري فصل سوم و چهارم مي باشد در قالب مقايسه سياست هاي رضاشاه و آتاتورك بيان شده و در اين بخش به نقاط اشتراك و افتراق سياست هاي آنها اشاره شده است . فصل پنجم پژوهش مربوط است به سازمان روحانيت در ايران در فصل با سازمان روحانيت در ايران آشنا مي شويم دراين فصل همچنين با رهبران شعيه در دوران غيبت و نيز منابع مالي روحانيون شيعه آشنا مي شويم . اين فصل نيز با يك جمع بندي به پايان مي رسد . سازمان روحانيت در تركيه در فصل ششم اين پژوهش آمده است كه در اين فصل بعد از بيان دين رسمي عثماني طريقت- هاي مختلف درتركيه بررسي مي شوند .
در بخش سوم دين و سازمان روحانيت در ايران و تركيه ( كه در فصل پنجم و ششم بيان شده بود ) با ديد مقايسه اي مورد بررسي قرار مي گيرد .
فصل هفتم و هشتم مربوط است به مقاومت هاي صورت گرفته در برابر سياست هاي ضد ديني رضاشاه و آتاتورك در ايران و تركيه كه در قالب نوسازي مطرح مي شد . بعد از بيان مقاومت هاي صورت گرفته در ايران و تركيه در قبال اقدامات ضد مذهبي رضاشاه و آتاتورك در بخش چهارم به مقايسه مقاومتهاي صورت گرفته در اين زمينه مي پردازيم در آخر به تفاوت هاي كه در مقاومت ها در دو كشور بوده اشاره مي شود . در نهايت پژوهش با يك نتيجه گيري از كل موضوع بررسي شده به پايان مي رسد .

 

  • چکیده
  • فصل اول : كليات
  • 1-1) بيان مسأله 
  • 2-1) بررسي سوابق و ادبيات موضوع
  • 3-1) اهداف پژوهش
  • 4-1) اهميت پژوهش 
  • 5-1) پرسش پژوهش
  • 1-5-1) پرسش اصلي
  • 2-5-1) پرسش هاي فرعي
  • 6-1) فرضيه
  • 7-1) تعريف متغيرها و مفاهيم وعملياتي
  • 8-1) روش پژوهش
  • 9-1) سازماندهي پژوهش
  • فصل دوم : ديدگاه هاي نظري
  • 1-2) تعريف نوسازي
  • 1-2-2) نوسازي روانشناختي
  • 2-2-2) نوسازي اجتماعي
  • 3-2-2) نوسازي سياسي
  • 3-2) جامعه شناسان كلاسيك و انديشه گذار
  • 1-3-2) آگوست كنت (1798-1857)
  • 2-3-2) كارل ماركس (1818-1883)
  • 3-3-2) هربرت اسپنسر(1820-1903)
  • 4-3-2) اميل دوركيم(1858-1917)
  • 5-3-2) ماكس وبر (1864-1920)
  • 6-3-2) تالكوت پارسونز
  • 1-6-3-2) تيپ بندي جوامع از نظر پاسونز
  • 7-3-2) نيل اسملسر
  • 8-3-2) برينگتون مور
  • جمع بندي
  • فصل سوم : سياست هاي ضد مذهبي رضاشاه در ايران
  • 1-3) كودكي رضاخان
  • 2-3) ديدگاههاي مختلف در مورد زمينه وقوع كودتاي 1299
  • 3-3) كودتاي1299|1930
  • 4-3) گفتمان فكري غرب و ورود آن به ايران
  • 1-4-3) آخوند زاده (1812-1878م|1228-1295ق)
  • 1-1-4-3) نگرش آخوند زاده در مورد دين
  • 2-4-3) ميرزا ملكم خان (1833-1909|1249-1326ق)
  • 3-4-3) عبدالرحيم طالبوف (1834-1911م|1250-1329ق)
  • 1-4-4-3) طالبوف : دين و روحانيت
  • جمع بندي
  • 1-5-3) رضاخان و مذهب
  • 2-5-3) سياست ضد مذهبي رضاشاه
  • 3-5-3) مقابله با روحانيت
  • 4-5-3) مقابله با مذهب
  • 1-6-3) كشف حجاب
  • 2-6-3) قيام مسجد گوهرشاد
  • 3-6-3) طرح متحدالشكل البسه
  • 4-6-3) دانشكده معقول و منقول
  • 5-6-3) مؤسسه وعظ و خطابه
  • 7-6-3) طرح اداره اوقاف
  • 8-6-3) تخريب مدارس علمي و مساجد و...
  • 9-6-3) تغيير ماههاي قمري به ماههاي شمسي و...
  • جمع بندي
  • فصل چهارم: سياست هاي مصطفي كمال در مقابل مذهب و نيروهاي مذهبي
  • 1-4) زندگي نامه مصطفي كمال آتاتورك
  • 1-1-4) نحوه به قدرت رسيدن آتاتورك
  • 2-4) انديشه هاي تجددگرايي در تركهاي جوان
  • 1-2-4) ضياء گوكالپ و ناسيوناليسم ترك
  • 3-4) مصطفي كمال و سلطنت
  • 4-4) مصطفي كمال و خلافت
  • 1-4-4) تخريب مساجد و اماكن مذهبي
  • 2-4-4) مقابله با دراويشان
  • 3-4-4) دگرگوني پوشاك
  • 4-4-4) دگرگوني حقوقي
  • جمع بندي
  • نتيجه گيري بخش دوم : مقايسه سياستهاي ضد مذهبي در ايران و تركيه
  • وجوه تشابه
  • پيشينه نوسازي
  • وجوه اختلاف:
  • تفاوت در شيوه عمل
  • تفاوت در ساختار سياسي دو كشور
  • فصل پنجم : دين و سازمان روحانيت در ايران
  • مذهب شيعه
  • 1-1-5) رهبري شيعيان در دوران غيبت
  • 2-1-5) سازمان مذهبي شيعه
  • 3-1-5) منابع مالي روحانيون شيعه
  • 4-1-5) تشكيلات حكومتي روحانيون
  • 5-1-5) اصوليون و اخباريون
  • 1-5-1-5) ويژگيهاي مكتب اصول
  • 1-6) مذهب رسمي
  • 2-6) اديان ،مذاهب و طريقتهاي موجود در تركيه
  • 1-2-6) شيعيان
  • طريقت ها و داراويش
  • 1-3-6) علويان
  • 2-3-6) بكتاشيه
  • 3-3-6) طريقت نقشبنديه
  • 4-3-6) طريقت نورجي ها
  • 5-3-6) سليمانجي ها
  • 6-3-6) طريقت تيجانيه
  • 7-3-6) طريقت مولويه
  • 4-6) اقليتهاي غير مسلمان
  •  1-4-6) مسيحيان
  • جمع بندي
  • نتيجه گيري بخش سوم :
  • تفاوتهاي دين و سازمان روحانيت در ايران و تركيه
  • ميزان همگرايي مذهبي
  • ميزان مبارزه جويي
  • ميزان استقلال سياسي و مالي
  • فصل هفتم : مقاومت در برابر سياستهاي نوسازي در ايران
  • 1-7) تأسيس جمهوري
  • 2-7) آية الله نائيني
  • 3-7) آيةالله سيد ابوالحسن اصفهاني
  • 4-7) آيةالله شيخ عبدالكريم حائري يزدي
  • 1-4-7)موضع آيةالله حائري در برابرمسايل سياسي واجتماعي كشور
  • 5-7) آيةالله شيخ محمد تقي بافقي
  • 6-7) طرقت ها و دراويش
  • جمع بندي
  • فصل هشتم : مقاومت در برابر سياست هاي آتاتورك
  • 1-8) مقاومت جدي صورت نگرفت
  • 2-8) شورش شيخ سعيد
  • نتيجه گيري بخش چهارم :
  • مقايسه مقاومت در ايران و تركيه در برابر سياست هاي ضد مذهبي
  • تواناي بسيج اجتماعي
  • ره آورد :
  • منابع مآخذ
  • منابع انگلیسی
  • منابع تركي استانبولي 


Label
مقالات مرتبط


ورود به سايت | ثبت نام كاربر


صفحه نخست | تماس با ما
تمامی حقوق این سایت سایت متعلق به سایت DocIran.COM می باشد
طراحی شده توسط فراتک