معني مکي و مدني چيست؟
دعوت پيامبر (ص ) سيزده سال در مکه و ده سال در مدينه بوده است و در طول اين مدت آيات و سوره هاي قرآن بر ايشان نازل مي شده است. سوره هائي که قبل از هجرت به مدينه نازل شده باشند مکي و سوره هائي که پس از هجرت به مدينه (حتي خارج از مدينه و هنگام حج در مکه) بر پيامبر نازل شده باشند اصطلاحا مدني ناميده مي شوند.
سورههاي مکي و مدني و فوايد شناخت آنها
سورههاي مکي و مدني و فوايد شناخت آنها يکي از مسايل مهمعلوم قرآني،مساله شناختسورههاي مکي و مدني است.
تشخيص آنها به دلايل ذيلضروري است:
1- شناخت تاريخ و مخصوصا تسلسل آيات و سور و تدريجي بودن نزولآنها،ازطريق شناختسورههاي مکي از مدني است.انسان پيوسته در اين جست و جوستتا هرحادثه تاريخي را بشناسد،در چه زماني و در کجا اتفاق افتاده،عوامل و اسبابپديدآورنده آن چه بوده است.بدين طريق دانستن سورهها و آيههاي مکي وتشخيص آنها ازآيهها و سورههاي مدني از اهميتبه سزايي در فهم تاريخ تشريعات اسلامي برخورداراست.
2- فهم محتواي آيه در استدلالهاي فقهي و استنباط احکام نقش اساسيدارد.
چه بسا آيهاي به ظاهر مشتمل بر حکم شرعي است،ولي چون در مکه نازلشده وهنگام نزول،هنوز آن حکم تشريع نشده بود،بايد يا راه تاويل را پيش گرفتيابهگونه ديگر تفسير کرد.مثلا مساله تکليف کافران به فروع احکام شرعي مورد بحثفقهاست وبيشتر فقها،آنان را در حال کفر،مکلف به فروع نميدانند.و در اينزمينه دلايل وروايات فراواني در اختيار دارند،ولي گروه مخالف(کساني که کافرانرا در حال کفر مکلفبه فروع ميدانند)به آيه هفتسوره فصلت تمسک جستهاند.
آن جا که مشرکان رابه دليل انجام ندادن فريضه زکات مورد نکوهش قرار داده است.
غافل از اين کهسوره فصلت مکي و فريضه زکات در مدينه تشريع شده است.يعنيهنگام نزول آيه يادشده،زکات حتي بر مسلمانان هم واجب نبوده است،پسچگونه مشرکان را مورد عتاب قرارميدهد؟اين آيه دو تاويل دارد:
اول،مقصود از زکات در اين جا تنها پرداختصدقات بوده است که مشرکان ازآن محرومند،زيرا شرط صحت صدقه قصد قربت است که کافراناز انجام آنعاجزند.
دوم،مقصود محروميت از اداي زکات است و آن بدان جهت استکه کفر مانعآنان شده است و اگر ايمان داشتند،از اين فيض محروم نبودند .
2- در استدلالات کلامي،آيات مورد استناد-مخصوصا آياتي که درباره فضايلاهلبيت نازل شده-بيشتر مدني است،چون اين مباحث در مدينه مطرحبوده است.برخي آنسورهها يا آيات را مکي دانستهاند که در آن صورت نميتواندمدرک استدلال قرارگيرد.بنابر اين شناخت دقيق مکي و مدني بودن سورهها و آياتيکي از ضروريات علمکلامي در مبحث امامت است.مثلا برخي تمام سوره دهر رامکي دانستهاند و گروهي مدني وبعضي جز آيه فاصبر لحکم ربک و لا تطع منهم آثمااو کفورا (2) همه را مدنيدانستهاند.ديگران هم از ابتداي سوره تا آيه 22 را مدني وبقيه را مکيدانستهاند.اختلاف درباره اين سوره بسيار است،ولي ما آن را تمامامدني ميدانيم.
درباره شان نزول آيههاي: يوفون بالنذر و يخافون يوما کان شره مستطيرا،ويطعمونالطعام علي حبه مسکينا و يتيما و اسيرا،انما نطعمکم لوجه الله لا نريد منکمجزاء و لاشکورا،انا نخاف من ربنا يوما عبوسا قمطريرا.فوقاهم الله شر ذلک اليوم ولقاهم نضرة وسرورا،و جزاهم بما صبروا جنة و حريرا... (3) .گفتهاند که حسنين بيمارشده بودند.پيامبرگرامي و گروهي از بزرگان عرب به عيادت آنان آمدند و به مولي اميرمؤمنانپيش نهاد کردند:چنان چه براي شفاي فرزندانت نذر کني خداوند شفايعاجلمرحمتخواهد فرمود.حضرت اين پيش نهاد را پذيرفت و سه روز روزه نذر کرد.
آن گاه که حسنين شفا يافتند در صدد اداي نذر بر آمد.قرصهاي ناني برايافطارتهيه کرد،روز اول هنگام افطار مسکيني در خانه را زد و تقاضاي کمککرد.حضرتنانهاي تهيه شده را به او داد.روز دوم نيز يتيمي آمد و نان تهيه شده رادريافت کرد.
روز سوم اسيري آمد و نانها به او داده شد.
حضرت دراين سه روز خود با اندک نان خشک و کمي آب افطار کرد.طبرسيدر اين زمينه رواياتبسياري از طرق اهل سنت و اهل بيت عصمت عليهم السلام گرد آورده وتقريبا آنها رامورد اتفاق اهل تفسير دانسته است.آنگاه براي اثبات مدني بودنتمام سوره،رواياتترتيب نزول را-که سوره دهر جزء سورههاي مدني به شمار رفته-با سندهاي معتبر آوردهاست.ولي کساني مانند عبد الله بن زبير که مايل نبودند اينفضيلتبه اهل بيتعليهم السلام اختصاص يابد اصرار داشتند که اين سوره را کاملا مکيمعرفي کنند (5) .غافل از آن که در مکه اسيري وجود نداشت.مجاهد و قتاده از تابعينتصريح کردهاند کهسوره دهر تماما مدني است،ولي ديگران تفصيل قايل شدهاند .
سيد قطب،ازنويسندگان معاصر به قرينه سياق،سوره را مکي دانسته است.
4- بسياري ازمسايل قرآني،تنها از طريق مکي و مدني بودن سوره يا آيهها،حلو فصل ميشود.مثلا درمساله نسخ قرآن به قرآن برخي راه افراط پيمودهاند و بيشاز دويست و بيست آيه رامنسوخ معرفي کردهاند.در صورتي که چنين عدد بزرگينميتواند صحت داشته باشد و باواقعيتسازگار نيست و گروهي راه تفريط درپيش گرفتهاند اصلا قرآن را غير قابل نسخميدانند-به ويژه نسخ قرآن به قرآن،زيراشرط تحقق نسخ،تنافي ميان دو آيه است که اينگونه تنافي با نفي اختلاف در آيه و لو کان من عند غير الله منافات دارد .ودستهاي حد وسطرا برگزيده و اصل نسخ را پذيرفتهاند و در کميت آيات نسخ شده اعتدالرا رعايتکردهاند.از جمله آياتي که افراطيون آن را منسوخ ميدانند،آيه فمااستمتعتم به منهنفآتوهن اجورهن... است که درباره ازدواج موقت نازل شدهاست،که ناسخ آن راطبق گفته امام شافعي محمد بن ادريس-آيه و الذين هم لفروجهمحافظون، الا عليازواجهم او ما ملکت ايمانهم فانهم غير ملومين،فمن ابتغي وراء ذلکفاولئک هم العادون دانستهاند.
نظر مذکور را به دو دليل نميتوانپذيرفت:اولا،زني که با عقد متعه گرفتهميشود زوجه است،گر چه احکام او با زوجهدايمي کمي تفاوت دارد.ثانيا،آيهايرا که ناسخ فرض کردهاند در سوره مؤمنون است کهتماما مکي است و کسي اين آيهرا استثناء نکرده است.در صورتي که معمولا بايد ناسخ پساز منسوخ باشد.مطلبفوق را استاد زرقاني نيز ياد آور شده است .
معيار و ملاك تشخيص سورههاي مكي و مدني
طبق آماري كه از روايات ترتيبنزول به دست ميآيد،86 سوره مكي و 28سوره مدني است كه در اين گروه بندي سه معياروجود دارد:
1- معيار زمان:بيشترمفسرين معتقدند كه معيار مكي يا مدني بودن هجرتپيامبر اكرم صلي الله عليه و آله ازمكه به مدينه است. هر سورهاي كه پيش از هجرت نازل شده مكيو هر سورهاي كه پس ازهجرت نازل شده است مدني به شمار ميرود،خواه درمدينه نازل شده باشد خواه در سفرها.وحتي در مكه در سفر حجيا عمره يا پس ازفتح،چون پس از هجرت بوده است،مدني محسوبميشود.ملاك هجرت نيزداخل شدن به مدينه است.بنابر اين آياتي كه پس از هجرت از مكه وپيش از ورودبه مدينه،در راه بر پيامبر نازل شده است،مكي محسوب ميشود.مثلا آيه انالذيفرض عليك القرآن لرادك الي معاد... بر اساس اين تعريف و ملاك كه پس از خروجازمكه در راه بر پيامبر نازل شده،مكي است.
2- معيار مكان:هر چه در شهر مكه و پيرامون آن نازل شدهمكي است.و هر چهدر مدينه و پيرامون آن نازل گرديده مدني است، خواه پيش از هجرت ياپس از آننازل شده باشد.پس آن چه در غير اين دو منطقه نازل شده باشد نه مكي است ونهمدني.در اين زمينه جلال الدين سيوطي روايتي آورده است كه پيامبر صلي الله عليه وآله فرمودند:
انزل في ثلاثة امكنة:مكةو المدينة و الشامكه طبق گفته ابن كثير،مقصود از شامتبوك است
3- معيار خطاب:هر سورهاي كه در آن،خطاب به مشركانميباشد مكي و هرسورهاي كه در آن خطاب به مؤمنان ميباشد،مدني است.در اين زمينهازعبد الله بن مسعود حديثي آوردهاند كه گفته است:هر سوره كه يا ايها الناس درآنبه كار رفته باشد،مكي است و هر سوره كه يا ايها الذين آمنوا در آن به كار رفتهباشدمدني است ،زيرا در مدينه غلبه با مؤمنان بوده و در مكه با مشركان. البتهدرسورههاي مدني مانند سوره بقره، يا ايها الناس به كار رفته كه كليت اين معيارراخدشهدار ميكند.
براي تشخيصسورههاي مكي و مدني،ملاكهايي را مشخص كردهاند كه هريك به تنهايي نميتواند ملاكجامع و مانع باشد.بلكه اين ملاكها روي هم رفته تاحدودي تعيين كننده است.به طور كليملاكها و علايم براي تشخيص،عبارتاست از:1)نص و خبر،2) علايم صوري و ظاهري،3)علايممحتوايي و معنوي.
علامه برهان الدينابراهيم بن عمر بن ابراهيم جعبري(متوفاي 732) ميگويد: برايشناخت مكي و مدني دو راهوجود دارد: سماعي،كه از راه نقل و روايتبه دستميآيد.قياسي،كه از روي ضابطه تشخيصداده ميشود.آن گونه كه علقمة بن قيس(متوفاي 62)از عبد الله بن مسعود روايت كردهاست:هر سورهاي كه در آن يا ايهاالناس آمده باشد يا لفظكلااستعمال شده باشد يادر ابتداي آن حروف مقطعباشد-جز زهراوين(بقره و آل عمران)و نيز سوره رعد كه بنا برقولي مدني است-يادر آن قصه آدم و ابليس آمده باشد-جز سورههاي طولاني-يا سورهاي كهدر آنسر گذشت انبياي سلف و امتهاي گذشته آمده باشد مكي است،و هر سورهاي كهدر آناز فريضه و تكاليف و حدود شرعي سخن گفته شده باشد،مدني است.
ملاک مکي و مدني بودن سوره هاي قرآني چيست و چگونه مي توان سُور ملکي را از مدني شناخت ؟
تشخيص ترتيب نزول سُوَر و آيات قرآني و ادراک مکّي و مدني آن علاوه بر بهره هاي علمي و فقهي در شناخت ناسخ از منسوخ , عام و خاص , مقيد و مطلق و نظاير آن , مي تواند الگوي مناسبي براي شناخت شيوهء تبليغ مباني ديني و برنامه ريزي براي تنظيم اولويت ها از جهت موضوع و محتوا باشد, به خصوص اگر اين امر با توجه وملاحظهء جامعه شناختي فرهنگي و اخلاقي و بررسي و شناخت شأن نزول و اوضاع و احوال سياسي و اجتماعي وفرهنگي باشد.
شايد به لحاظ همين اهميت فايدهء فراوان آن بود که دانشمندان اسلامي بحث هاي گسترده و عميقي دربارهء آيات و سُوَر مکي و مدني و راه شناخت آن ها نموده اند, و ملاک هاي متفاوتي ارائه داده اند, اگر چه برخي از آن ها کليت ندارد, لکن در سير مجموعي تحقيق , مفيد و ره گشا مي باشد.
راه هاي شناخت آيات و سور مکي و مدني
قبل از تبيين ملاک ها, ذکر اين نکته را مفيد مي دانيم که بيست سورهء قرآن به اتفاق دانشمندان علوم قرآني , مدني است . و هشتاد و دو سوره مکي است و اختلاف نظر فقط در دوازده سورهء قرآني است .
مجموعهء قرآن را مي توان به چند بخش تقسيم نمود: مدني ; مکي ; مدني و مکي ; نه مکي و نه مدني .
ابن العربي در کتاب مي نويسد: آن چه که ما اجمالاً از قرآن مي دانيم , اين است که قرآن متشکل از آيات مکي و مدني , سَفَري و حَضَري , ليلي و نهاري , ارضي و سماوي و آياتي است که ميان آسمان و زمين يا زير زمين يعني در دل نماز نازل گرديد.
برخي چهار راه براي تشخيص سور مکي از مدني ارائه داده اند:
1 هجرت پيامبر6يا زمان .
2 مکان .
3 اشخاص يا مخاطبان .
4 ويژگي ها و صفات لفظي و معنوي .
مشهورترين ملاک ـ که عام ترين و بهترين آن نيز مي باشد ـ هجرت نبي مکرّم 6است . بر پايهء اين ملاک هرآيه اي که قبل از هجرت پيامبر6از مکه به مدينه , نازل شده , مکي است , اعم از اين که در خود مکه يا اطراف آن ويا هنگام هجرت و قبل از رسيدن به مدينه نازل شده باشد. هر آيه اي که بعد از هجرت نازل شده , مدني است , اعم ازاين که در خود مدينه نازل شده باشد يا در خارج از آن , مثل آياتي که در صلح حديبيه و سال فتح مکه يا در جنگ هاو برخي سفرها مثل حجة الوداع نازل شده است .
ب ) آيات و سُوَري که در مکه يا حوالي آن نازل شده , حتي اگر بعد از هجرت باشد, مکي است و آيات و سوري که در مدينه يا حوالي آن نازل شده , مدني است . بنابراين آيات و سوري که در سفر نازل شده , نه مکي است و نه مدني .
ج ) آيات سوري که مخاطب آن اهل مکه باشند, مکي است و اگر طرف خطاب , مردم مدينه باشند, مدني محسوب مي شوند.
اشکال مهم اين طرح آن است که از کجا بفهميم مخاطب اهل مکه هستند يا اهل مدينه ; به علاوه اين روش ما را به هدف اصلي از شناختن آيات و سور مکي ومدني و ترتيب نزول يا تقدم و تأخر آن نايل نمي گرداند, مثلاً ده آيهء اول سوره برائت مخاطبش مشرکان مکه هستند, اما . يا سورهء ممتحنه از نظر زمان بعد از هجرت نازل شد و از نظر مکان در مدينه نازل گشت و محتواي آن تقويت قلوب مؤمنان و آماده سازي آنان در برخوردهاي اجتماعي است . بنابراين بايد آن را از سورمدني ناميد, ولي مخاطب آن اهل مکه مي باشند.
بنابراين راه سوم نمي تاند ملاک و معيار خوبي براي تشخيص مکي و مدني باشد. به همين جهت بهترين راه شناخت سور مکي و مدني , ملاحظهء هجرت است .
به علاوه آن چه بعد از هجرت در خارج از مدينه نازل شد, با توجه به موقعيت برتر مسلمانان بوده است . به بيان ديگر: کليهء آيات نازل شده بعد از هجرت ـ به خصوص آياتي که در سال هاي پاياني عمر شريف پيامبر6نازل شده ـ بايد از منظر حکومتي مورد بررسي قرار داد. در اين صورت راه دوم نيز رهگشا و مفيد نيست .
د) ويژگي ها و صفات لفظي و معنوي : در صورت شک و ترديد در مکي و مدني بودن برخي سور و آيات ونداشتن دليل قابل اعتماد مي توان از برخي شواهد و قراين لفظي يا معنوي شک و ترديد را برطرف نمود.
در ذيل به برخي از آن اشاره مي کنيم :
ويژگي هاي سوره هاي مکي :
هر سوره اي که در آن , سجده وجود دارد, مکّي است .
2 هر سوره اي که در آن لفظ, به کار رفته , مکي است .
3 هر سوره اي که با حروف مقطعه از قبيل الم , و الر, آغاز شده ـ جز سورهء بقره و آل عمران ـ مکي است و سوره ءرعد اختلافي است .
4 هر سوره اي که در آن آمده , به شرط اين که در آن نباشد, مکي است .
5 هر سوره اي که در آن قصص انبيا و ملل گذشته باشد, جز سورهء بقره , مکي است .
6 هر سوره اي که در آن داستان حضرت آدم و ابليس آمده باشد, جز سورهء بقره , مکي است .
7 سور مکي داراي سوگند زياد است .
8 آيات و سور مکي کوتاه و بين آيات آن متجانس صوتي وجود دارد.
ويژگي هاي سور مدني
1 سوره هايي که در آن ها فرمان جنگ و جهاد و احکام آن آمده باشد, مدني است .
2 سوره هايي که در آن ها از احکام , حدود, حقوق و قوانين مدني , اجتماعي و سياسي بحث شده باشد, مدني است .
3 سوره هايي که از منافقان ياد شده , غير از سورهء عنکبوت که يازده آيهء اول آن مدني است , بقيه مکي است .
4 سوره هايي که با اهل کتاب (يهودي ها و مسيحي ها) مجادله نموده باشد.
5 آيات و سوره هاي مدني اکثراً طولاني و همراه با سبک آرام قانون گذاري است .
6 سوره هاي مدني با تفصيل و برهان و ادله اصول عقايد را مطرح مي کند.
منابع :
1. سيد محمد باقر حجتي , تاريخ قرآن کريم , ص 81
2. ناصر مکارم شيرازي و جمعي از نويسندگان , تفسير نمونه , ج 7 ص 271
3. ر.ک:تفسير طبرسي،ج 9،ص 5.الميزان،ج 17،ص 384.
4. ابو القاسم خويي(آيت الله)،البيان في تفسيرالقرآن،ص 206.
5. محمدعبد العظيم زرقاني،مناهل العرفان،ج 1،ص 195.
6. علوم قرآني 78 محمد هادي معرفت